پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۰

 

سال ۱۳۹۹ متاسفانه یکی از تاریک ترین و سخت ترین سال ها از تمامی جوانب برای ملت ایران بود. مشکلات عدیده اقتصادی، کرونا و به دنبال آن بیکاری، فشار اقتصادی و تحریم های سختگیرانه از سوی آمریکا همگی سایه سنگین تورم و گرانی را بر زندگی و مال مردم انداخت. علاوه بر آنکه سرمایه بسیاری از مردم دستخوش بازی ها و نوسانات در بازار بورس و ارز شد و قیمت ها در تمامی بازارها من جمله بازار آهن به صورت افسار گسیخته ای افزایش داشت. به گونه ای که قیمت آهن از ابتدای سال تا آخر سال ۹۹ حدودا دو برابر و نیم افزایش یافت. البته این افزایش قیمت متاثر از مجموع عوامل داخلی و خارجی از قبیل افزایش نرخ دلار، نوسانات در قیمت حهانی شمش آهن به عنوان ماده اولیه تولید تمامی مقاطع فولادی و عواملی دیگری از قبیل مداخله وزارت صمت و نحوه قیمت گذاری بورس کالا و بازی و تحمیل شک قیمت برخی نوردکاران به بازار بود. به نوعی بدترین این اتفاقات را می توان سقوط بازار بورس و از بین رفتن سرمایه های هنگفت مردم دانست. عده ای که بدون دانش کافی از این بازار و تنها تحت تاثیر جو مثبت بورس در ابتدای سال تمامی و یا درصد زیادی از سرمایه های خود را به این بازار تزریق کرده بودند.

 

از سوی دیگر در بازار آهن نیز وضعیت به نحوی پر نوسان است که دیده می شود طی چند روز در هفته پایانی دی ماه کارخانه ها و تولیدکنندگان مقاطع فولادی را با کاهش قیمت اعلام می کردند سپس با نزدیک شدن به پایان هفته با بستن فروش خود سبب برهم زنی تعادل در بازار می شدند. همچنین ما چه بسیار شاهد گله و شکایت افراد در بازار آهن مبنی بر عدم کاهش قیمت آهن همزمان با کاهش نرخ دلار بودیم.

عزیزان، در بازار آهن نرخ دلار یکی از چندین عامل موثر بر قیمت مقاطع فولادی است. دیگر عواملی که بر پروسه قیمت گذاری تاثیر گذار است قیمت شمش فولادی هزینه های مواد اولیه و تولید و همچنین نرخ تورم نیز می باشد. نوسانات رو به کاهش قیمت دلار تا میزانی قیمت مقاطع را کاهش خواهد داد ولی برای آن میزان قابل توجه کاهش قیمت، نیاز به چند عامل همزمان هم می باشد. در نهایت اینگونه می توان گفت تا زمانیکه کاهش قیمت تا ثابت شدن ادامه دار نشود ما شاهد کاهش قیمت جزئی در مقاطع فولادی خواهیم بود. برای بازار آهن این چنین می توان گفت قیمت ها علاوه بر اینکه از اتفاقات و تصمیمات داخلی تاثیر می پذیرد، در گرو مسائل و رخدادها در خارج از کشور که تاثیر مستقیم بر بازار دارد می باشد، ضمن آنکه تصمیمات و عملکرد بورس کالا و نوردکاران به میزان بسیار زیادی این بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.