پیش بینی قیمت آهن در سال ۹۹

پیش بینی قیمت ارز ، پیش بینی قیمت طلا و آهن این روزها به یکی از پر جستجوترین سوالاتی شده که تقریبا بیشتر افراد را با خود درگیر کرده است. برهمین اساس بر آن شدیم تا مقاله ای در خصوص پیش بینی قیمت مقاطع فولادی در سال آینده به رشته تحریر در بیاوریم. شاید شما هم از آن دسته از کسانی باشید که متاثر از تغییرات هیجانی قیمت آهن آلات به عنوان مثال قیمت میلگرد اصفهان دست از خرید یا فروش و یا ساخت و ساز کشیده باشید. پس این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

چرا قیمت آهن افزایش یافت؟

پیش بینی قیمت ارز ، پیش بینی قیمت طلا و آهن این روزها به یکی از پر جستجوترین سوالاتی شده که تقریبا بیشتر افراد را با خود درگیر کرده است. برهمین اساس بر آن شدیم تا مقاله ای در خصوص پیش بینی قیمت مقاطع فولادی در سال آینده به رشته تحریر در بیاوریم. شاید شما هم از آن دسته از کسانی باشید که متاثر از تغییرات هیجانی قیمت آهن آلات به عنوان مثال قیمت میلگرد اصفهان دست از خرید یا فروش و یا ساخت و ساز کشیده باشید. پس این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

بازار آهن آلات ، بازار ارز و همچنین طلا در روزهایی که گذشت آنچنان بازار پرنوسانی به خود دید که واقعا پیش بینی دقیق را درخصوص تعیین قیمت این بازارها کار بسیار سختی کرد. تنها با استناد به تحلیل ها و بررسی تحلیل گران می توان پیش بینی های مبهمی در این خصوص داشت. اما پیش از آنکه به تحلیل قیمت ها در سال آینده بپردازیم بهتر است به بررسی تحلیل ها در بازارهای موازی مانند بازار طلا و ارز بپردازیم. این روزهای هر دو بازار ارز و طلا روزهای بسیار پرنوسانی داشتند به گونه ای که ارز ظرف دو هفته به میزان چیزی حدود هزار تومان افزایش قیمت داشت. به همین منوال بازار طلا نیز به طبعیت از ارز نیز شاهد تغییرات قیمت بود.

قیمت ورق فولاد مبارکه اصفهان به دلیل افزایش ناگهانی رشد قیمت بازار ارز و طلا در کنار اعمال تحریم های سختگیرانه نفتی موجب نوساناتی شد. قیمت دیگر مقاطع فولادی من جمله میلگرد ، قوطی ، ورق و… نیز از این قائده مستثنی نبوده. در ابتدای هفته قیمت سنگ آهن در عرصه صادرات ایران تا حدود ۷ دلار افزایش داشت. این رشد قیمت برای سنگ آهن مگنتیت و سنگ آهن هماتیت صادراتی نیز صادق بود. حوزه شمش ایران نیز به طبعیت از قیمت رو به بالای ارز آنچنان شیب افزایشی به خود گرفت که حدود قیمت از ۴۲۹۷۵ به قیمت ۴۵۵۸۸ ریال به اوج خود رسید. به همین ترتیب با کاهشی شدن قیمت های داخلی ارز نرخ شمش از تب و تاب افتاد و به قیمت ۴۴۷۸۸ تومان کاهش پیدا کرد.

دلیل دوم افزایش قیمت ها را می توان به ثبات قیمت ها در نیمه سال دانست. در نیمه سال قیمت کلیه مقاطع همچنین شمش حتی تا پایین تر از حد خود رسید که پس از یک تغییر کوچک در نرخ ارز این مقاطع نیز افزایش قیمت پیدا کرد. مسئله دیگری که در افزایش قیمت شمش دخیل بود بحث محدودیت در عرضه مواد اولیه است، محدودیت هایی که همچنان با این بازار دست و پنجه نرم می کند. این محدودیت عاملی بر رشد قیمت شمش فولادی و بالعکس بهبود و رونق بازار آهن اسفنجی شده است به گونه ای که تقاضا را در این بازار افزایش داده. بنابراین رشد نرخ شمش فولادی به دلیل صادرات این محصول موجب افزایش تقاضای آهن سفنجی شده به گونه ای که حرف از سهمیه بندی این محصول به میان آمد.

چرا قیمت میلگرد و ورق فولادی افزایش یافت؟

همانگونه که در قسمت قبل توضیح دادیم رشد نرخ ارز همراه دیگر عواملی که ذکر شد موجب شد تا بر بازار شمش فولادی تاثیر بگذارد. از همین رو با افزایش قیمت شمش برخی از تولید کنندگان شمش از عرضه این محصول خودداری کرده و باعث رشد قیمت میلگرد در میادین شدند. با کاهش نرخ ارز از اواسط هفته پیش برخی از کسبه و تجار که اقدام به فروش میلگرد نمی کردند شروع به فروش و عرضه اقلام خود به بازار کردند. این دو عاملی شد تا در این هفته شاهد اندکی کاهش قیمت در بازار میله گرد باشیم. در بازار ورق فولادی نیز که بی تاثیر از بازار ارز نبود با افزایش قیمت دلار قیمت این محصول هم افزایش پیدا کرد که بازار رغبتی بر معالمه این محصول نداشت ولی با نزدیک شدن هفته به روزهای پایانی و فروکش کردن نرخ دلار قیمت این محصول هم عقب کشی کرد و بازاریان کم کم برای معامله این اقلام از خود تمایل نشان دادند.

در این میان برخی این سوال را مکررا می پرسند که با توجه به کاهش قیمت در بازار دلار چرا قیمت آهن کاهش نمی یابد؟ باید این را بگوییم که بخشی از افزایش قیمت ها متاثر از افزایش قیمت دلار بود و بخشی دیگر ناشی از وجود برخی مشکلات موجود در بازار مانند عدم وجود آهن اسفنجی در بازار و به طبع آن تعطیلی برخی از خطوط تولید کارخانجات بود. البته ناگفته نماند این امر موجب افزایش چهار برابری تقاضا در برابر عرضه در بورس کالا شد. طبیعی است با کاهش مواد اولیه قیمت محصولات فولادی نیز افزایش خواهد بافت.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۹۹

در پیش بینی کاهشی یا افزایشی بودن قیمت آهن آلات در سال ۹۹ بحث های متفاوتی می باشد. ابتدا بحث امکان توافق میان آمریکا و ایران مطرح می شود. بعد از اعلام آمریکا در خصوص امکان برداشته شدن تحریم ها در صورت پذیرش شروط آمریکا توسط ایران در کنار استیضاح ترامپ در دی ماه برخی از تحلیلگران توافق با آمریکا را بسیار نزدیک دانستند. با استناد بر این گفته ها دموکرات ها که در این میان از قضیه برجام نفعی نمی بردند و تمایلی به برگشتن بر برجام نداشتند، در صورتی که در دی ماه ترامپ استیضاح و برکنار شود مجبور به برگشتن بر برجام خواهند شد بنابراین تا قبل از این اتفاقات تلاش بر توافق با ایران دارند. خبری دیگر تحت عنوان تدوین برجام ۲ نیز مطرح شد. به نقل از یک سناتور آمریکائی آنان به دنبال تدوین طرحی برای جایگزینی برجام هستند. به هرحال دموکرات ها از طرفی و جمهوری خواهان از طرف دیگر به دنبال توافق با ایران می باشند که در این صورت باید منتظر اتفاقات خوب باشیم.

از دیگر سوی برنامه دیدار آقای روحانی با نخست وزیر ژاپن این روزها پر رنگ شده است. مطابق با برخی شنیده ها در این دیدار سه احتمال حیاتی برای روزهای سیاسی پیش رو وجود خواهد داشت. اول آنکه در جریان این دیدار احتمالاتی بر قائل شدن امتیازات تجاری و ضد تحریمی ژاپن برای ایران وجود خواهد داشت. دوم آنکه معافیت ژاپن از تحریم های نفتی علیه ایران موجب تشکیل مسیر مالی بین این دو کشور شود. سوم و آخر، آزادسازی دارایی های ارزی ایران توسط ژاپن می باشد.

وجود این سه احتمال از آن جهت حیاتی طلقی می شود که می تواند مسیر را برای ایجاد مذاکرات احتمالی غیر مستقیم بین دو طرف حاضر در برجام یعنی ایران و آمریکا باز کند. تفاسیر و گمانه زنی ها در رابطه با این سفر همگی همراه با بیم و امید می باشد. در کنار تمامی این تفاسیر ارائه تحلیل دقیق از آینده قیمت ها می تواند کار بسیار سختی باشد. به امید آنکه شاهد روزهای روشن سیاسی در کشور باشیم که به قطع می تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر همه داشته باشد.

پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده

اکنون که چیزی حدود بیست روز از سال ۱۳۹۹ می گذرد و با قرار داشتن در روز هایی که اتفاقاتش تمامی مردم کسب و کارها و بازار ها را به سکوت و سکون برده است، به تحریر این بخش از خبر می پردازیم. امروز بیش از دو ماه است که از اولین مبتلا به ویروس کرونا در چین می گذرد و بیش از یک ماه است که در کل دنیا وضعیت به هشدار حداکثری رسیده است، مردم در قرنطینه خانگی به سر می برند، اغلب مشاغل و بازار ها در سرتاسر دنیا دست از فعالیت های داخلی و خارجی شان کشیده اند و گویا نفس جهان در سینه حبس است. قرنطینه بیش از ۳ میلیارد نفر در سرتاسر جهان موجب کاهش رفت و آمد ها و در نتیجه آن کاهش ۲۵ درصدی مصرف سوخت شده است. این داستان می تواند تهدید بسیار بزرگی برای شرکت های خرد و کلان در صنعت نفت و بنزین دارد. (شل) یکی از این شرکت های بزرگ می باشد که با دارا بودن ۴۰ هزار ایستگاه خدمت رسانی در سرتاسر جهان فعالیت دارد. اکنون کاهش مصرف سوخت در سرتاسر جهان برای این شرکت بزرگ به تهدیدی بسیار بزرگ مبدل شده است. مطابق با گزارشات این شرکت تولیدات پالایشی آن  تا ۱۵ درصد کاهش داشته است.

بازار فولاد هم از این اتفاقات بی تاثیر نبوده و نیست. با ورود کووید-۱۹ به ایران کشور های همسایه برای جلوگیری از شیوع این ویروس در کشورهای خود مرز های تجاری و مسافرتی را بر روی ایران بستند. در بازار های داخلی و خارجی فولاد نیز متاثر از ویروس کرونا بود. به عنوان مثال در بازار قراضه ترکیه آخرین قیمت قراضه سنگین با خلوص ۲۰-۸۰ در حالت سکون قرار گرفته و در همان قیمت ۲۱۰ دلار هر تن سی اف آر ثابت ماند. قراضه در ترکیه با قیمت دلار آمریکا برابر با ۲۳۰ تا ۲۳۵ دلار هر تن سی اف آر عرضه می شود در حالی که خریداران به دنبال قیمتی کمتر از این قیمت منظقی هستند. کاهش قیمت میلگرد را در بازار نیز در زمان شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که باعث شد فعالیت را در این بخش رونق بخشد. در بازار داخلی قیمت ها تا ۱۰ دلار افت داشته که قیمت درب کارخانه به ۴۴۴ تا ۴۵۰ دلار به ازای هر تن رسید. موجودی بازار نقدی ورق گرم  این کشور هم کاهش پیدا کرده است اکنون برابر با ۳.۹۷ میلیون تن می باشد و کسری آن برابر با ۵۱۲ هزار تن است. امیدواریم که هرچه سریع تر این ویروس ریشه کن شود تا مشکلات عدیده ای که با خود برای دنیا آورده است را از میان ببرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.